Vi ser at du bruker Internet Explorer. Denne nettleseren er utdatert og derfor kan du oppleve problemer med noen av funksjonene på hjemmesiden vår.
Ved å skifte til en annen nettleser unngår du dette.
Kan vi analysere kontrollene to ganger på samme dag?
Svar:
Når vi oppfordrer dere til å analysere i duplikat på to forskjellige dager, er det ideelle at det blir gjort. Dersom det av en eller annen grunn ikke går, er det bedre å analysere kontrollene to ganger på en dag enn bare å analysere en gang.
Kan vi analysere kontrollene etter analysefrist?
Svar: Holdbarheten til kontrollene varierer alt etter hva slags kontrollmateriale det er. De fleste kontrollene fra Noklus er fersktappet blod eller annet materiale med begrenset holdbarhet. Det sikreste er å analysere innen fristen, men i noen tilfeller er kontrollene holdbare også utover dette. Noklus vurderer dette i hvert enkelt tilfelle. Vi kan dessverre ikke gi noen vurdering av resultatene om analysene er utført etter at kontrollene ikke lenger er stabile. Husk alltid å notere analysedatoen på svarskjema.
Vi har byttet instrument. Trenger vi nytt kontrollmateriale?
Svar: Dersom dere har byttet instrument/metode og er usikre på om dere kan bruke kontrollmaterialet dere har mottatt, ta kontakt med oss så raskt som mulig. Dersom det er innenfor analysefrist/ kontrollmaterialets holdbarhet kan vi sende nytt kontrollmateriale om det er påkrevd.
Skal kontrollene kjøres som pasientprøver eller i kontrollmodus?
Svar: Det varierer om kontrollene skal analyseres som pasientprøve eller i kontrollmodus. Les derfor alltid informasjonen som følger med kontrollene før analysering.
Kan kontrollene oppbevares i romtemperatur?
Svar: Holdbarhet og ideell oppbevaring varierer for de ulike kontrollmaterialene. Les følgebrev nøye ved hver utsendelse. Om kontrollene er blitt oppbevart ved en temperatur som ikke er i hht følgebrevet, analyser kontrollene som vanlig og kommenter oppbevaringsmåten på svarskjema.
Vi mottok ødelagte kontroller. Kan vi få tilsendt nye?
Svar: Ta kontakt med oss så raskt som mulig på telefon 55 97 95 00 eller e-post (noklus@noklus.no). Dersom det er innenfor analysefristen/ kontrollmaterialets holdbarhet kan vi sende nye kontroller. Er dere usikre ta kontakt med oss.
Vi har fått vurderingen "Dårlig presisjon" på siste utsendelse. Hva kan dette skyldes?