Nokluskontrollen, er den nyttig?

"Nokluskontrollen" - er den nyttig?

Publisert 10. juni 2025 - oppdatert 10. juni 2025

Ja, klart den er nyttig, både for dere deltakere og for oss i Noklus. La oss forklare hvorfor, slik at dere bedre forstår hva kontrollen betyr, og hvilken nytteverdi analyseringen gir.  

Hva er "Nokluskontrollen"? 

"Nokluskontrollen" er en ekstern analytisk kvalitetskontroll som Noklus sender til alle våre deltakere. Deltakerne får tilsendt prøver (som blod, serum eller urin) til de analysene de er påmeldt med hos oss. 

Deltakerne analyserer prøvene på sine egne analyseinstrumenter, og sender resultatene tilbake til Noklus. Vi samler inn og utfører statistiske analyser på dataene, og deretter sender vi rapporter med vurdering av analysekvaliteten tilbake til deltakerne. 

Utsendelsesdagen er det full fart på hovedkontoret

Kontrollen er ofte fersktappet blod fra pasienter med ulike sykdomstilstander. Giverne kommer inn samme dag som vi sender kontrollene i posten.

Ettersom ferske pasientprøver har kort holdbarhet, må kontrollene sendes ut samme dag som prøve er tatt. Og av samme grunn kan vi dessverre ikke ettersende kontroller når analysefristen er passert.

Utsendelsesdagene er det dugnad på hovedkontoret vårt, for da skal mye skje på kort tid! Da lager vi store mengder kontroller, som skal ut til opptil 3500 deltakere. (Wenche Iren Bjelkarøy, seksjonsleder Ekstern kvalitetssikring)
En blid gjeng fra hovedkontoret har pakket kontrollene som er klare til å sendes av gårde. Foto: Noklus

En blid gjeng fra hovedkontoret har pakket kontrollene som er klare til å sendes av gårde. Foto: Noklus

"Nokluskontrollen" kontra den interne kvalitetskontrollen

I motsetning til intern kvalitetskontroll, som gjerne er laget for ett bestemt analyseinstrument og har kjent fasitverdi, er "Nokluskontrollen" en kontroll med ukjent verdi som sendes til alle deltakere som er påmeldt kontrollprogrammet.

Kontrollmaterialet fra Noklus er ofte ferskt humant blod, og mer likt ekte pasientprøver. For noen kontroller som er pasientlike, kan vi gi samme fasit (referansefasit) til alle instrumentene. Da kan vi sammenligne ulike analyseinstrumenter med hverandre. 

 

 

 

 

Intern kvalitetskontroll er kunstig fremstilt og har lang holdbarhet.
Ekstern kvalitetskontroll, "Nokluskontrollen", består gjerne av humant materiale med begrenset holdbarhet.  

Den interne kontrollen er tilpasset aktuelt instrument/metode, mens den eksterne kontrollen er produsent-uavhengig. 

 


Nytteverdi for både deltakere og for Noklus

Ekstern kvalitetskontroll kan avsløre feil med analyser, og er dermed viktig for å sikre god analysekvalitet.

I noen kontrollprogrammer kan vi sammenligne resultatene og analysekvaliteten mellom ulike metoder. Vi kan også se om enkelte reagenspartier (lotnummer) skiller seg ut eller avviker fra fasit. Deltakerne får da kommentar om dette. Produsenter som abonnerer på rapportene våre, får også denne informasjonen. 

Data fra disse eksterne kvalitetskontrollene gir en god oversikt over analysekvaliteten, samt utviklingen over tid. Dette gir laboratorierådgiverne et solid grunnlag for å gi råd, for eksempel ved vurdering av nye analyseinstrumenter eller ved bytte av instrumenter. 

Dataene viser betydelig forbedring i analysekvaliteten 

Data fra de eksterne CRP-kontrollene mellom 2020-2024, viser en positiv utvikling. Stadig færre får dårlig vurdering.

Legekontorene, som har vært med lengst i Noklus, får de beste resultatene, mens hjemmetjenesten, vår nyeste deltakergruppe, har noe dårligere resultater. Men også der, samt hos sykehjem, ser vi en klar forbedring. 

I 2020 fikk 42,3 % av hjemmetjenestene og 32,3 % av sykehjemmene som besvarte CRP-kontrollen minst én dårlig vurdering. I 2024 var disse tallene redusert til hhv. 21,2 % og 15,1 %. 
Legekontorene gikk fra 12,2 % til 4,6 % dårlige vurderinger. (Se figur 1.)

Figur 1 viser utvikling i dårlig analysekvalitet på CRP i perioden 2020-2024.

Urinstrimmel-kontroller viser samme utvikling for sykehjem og hjemmetjenester, mens legekontorene ligger stabilt rundt 7 % med dårlig vurdering i både 2020 og 2024. (Se figur 2.) 

Figur 2 viser utvikling i dårlig analysekvalitet på urinstrimmel i perioden 2020-2024.  

For sykehjem synker andel med dårlig vurdering fra 25,4 % til 15,1 % i den aktuelle perioden, og hjemmetjenester fra 35,4 % og 19,7 %. 

Denne positive trenden støttes også av et doktorgradsarbeid fra 2022, der 600 000 resultater fra eksterne kvalitetskontroller ble studert. Avhandlingen viste at jo flere ganger man deltar i eksternt kvalitetskontrollprogram, jo bedre blir analysekvaliteten. Her kan du lese mer om disse funnene: Fag i fokus 3-22: Betre analysekvalitet i primærhelsetenesta | Noklus.no

 

Så neste gang den grønne konvolutten kommer til dere, så vet dere at denne kontrollen gir informasjon om egen analysekvalitet, men bidrar også generelt til å overvåke analysekvaliteten for de ulike analyser og metoder over tid. Og som en bonus, vil analysekvaliteten hos dere sannsynligvis bedre seg for hver kontrollutsendelse dere svarer på!

Sist oppdatert: 10.06.2025 09:17:48